۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ۱۰:۳۵:۲۳ قبل از ظهر
خانه >> پایگاه آموزش >> رازهای موفقیت >> طرح کسب و کار (Business Plan)


طرح کسب و کار (Business Plan)
طرح کسب و کار (Business Plan)

طرح کسب و کار (Business Plan)

طرح کسب و کار سندی است که سوابق کسب و کار و وضع کمی و کیفی موجود، بازارهای فعلی و چشم انداز شرکت را بررسی و برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ آن را  برای یک دوره‌ مشخص بیان می‌نماید و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از ریسک‌ها و عدم ‌قطعیت‌ها و تحلیل آنها است که به طور مشخص و روشن اهداف توسعه‌ای، استراتژی ها و پیش بینی های مالی یک کسب و کار موجود یا جدید را هدف گذاری و تشریح می‌کند.

طرح کسب و کار (Business Plan)
طرح کسب و کار (Business Plan)

چند تعریف از مفهوم طرح کسب و کار (Business Plan)

1-   طرح کسب و کار به زبان ساده عبارت است از توصیف جوانب مختلف فعالیت یک واحد تجاری، شامل نوع محصول، تقاضای بازار، نیروی کار و نیازهای مالی. می­توان گفت طرح کسب و کار، مهمترین سند نوشته شده است که تمام جنبه­ های مختلف کسب و کار را پیش از راه­اندازی آن بررسی می­ کند. قسمت­های موجود در طرح کسب و کار همانند نقشه­ای، کارآفرین را در طول مسیر راهنمایی می­کنند.

2-   طرح کسب و کار روش اجرای یک فعالیت تجاری در یک دوره زمانی مشخص را بیان می­کند که شامل بخش­ های گوناگون از جمله بازاریابی و توجیه اقتصادی نیز می­باشد.

3-   طرح کسب و کار یک سند است که:

  • مجموعه برنامه های شرکت شما را نشان می دهد؛
  • نشان می دهد که چگونه می توان این طرح را به دست آورد.

در حالی که طرح کسب و کار باید متوجه طرح خود باشد که هدف ثابت نخواهد بود، باید وضعیت فعلی، نیازهای جاری و چشم­ انداز آینده پروژه را نشان دهد. طرح همچنین بر نقاط قوت شرکت تاکید کند؛ در عین حال واقع­ بینانه در مورد مشکلات خود، پیشنهاداتی برای غلبه یا به حداقل رساندن آنها بدهد.

چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟

شما قبل از شروع و راه اندازی یک فعالیت تجاری لازم است یک برنامه کسب و کار تهیه کنید. این طرح امکان خودارزیابی را برای شما فراهم می­کند. از این طرح می­توانید در موارد زیر استفاده کنید:

1-   تعریف دقیق و درک اینکه در چه کسب و کاری هستید؟

2-   به شما امکان می­ دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.

3-   برای فراهم کردن یک آزمون امکان­پذیری

4-   برای گرفتن تصمیمات بهتر

5-   به عنوان راهنما و ابزار اندازه ­گیری

6-    به عنوان ابزار تأمین مالی

7-   به عنوان یک وسیله ارتباطی

یک طرح کسب و کار باید هر دو هدف تجاری درونی و بیرونی شما را با یک روش واضح و کوتاه توضیح دهد. هدف طرح این است که مطالبی درباره تجارت شما و مطالب کمتری درباره محصولات شرکت به خوانندگان طرح ارائه کند. همه جنبه‌های تجارت شما باید به دقت بررسی شود. اگر طرح کسب و کار شما همه این وظایف را انجام دهد، شما ابزار خیلی موثری برای توصیف دقیق تجارت و اهداف تجاری خود خواهید داشت. چهارچوب اصلی طرح را می‌توان با توجه به هدف شما و گروه هدف مورد نظر طرح، تعدیل نموده و دوباره به کار بست.

از جنبه درون‌سازمانی

زمانی که شما در جستجوی به خدمت گرفتن یک هیأت‌مدیره پویا، مدیران اجرایی و سایر کارمندان هستید، طرح کسب و کار نقطه شروع مناسب و قابل اطمینان به شما ارائه خواهد کرد. طرح، علاوه بر معیارها و منابعی که در هنگام اندازه‌گیری میزان پیشرفت مفید خواهند بود، راهنمایی لازم در اختیار مدیریت قرار خواهد داد. به علاوه بازنویسی طرح، شما را مجبور خواهد کرد دوباره و دوباره تفکر کرده و ایده های خود را پی‌ریزی و فرمول‌بندی کنید.

از جنبه برون‌سازمانی

طرح کسب و کار به سرمایه‌گذاران آتی، مشتریان و شرکت‌های وابسته نشان خواهد داد که نظریات شما سالم و قابل اعتماد بوده و پیش‌بینی‌های شما بر اساس فاکتورها و اطلاعات مستند، قابل اندازه‌گیری و پی‌ریزی شده‌اند. طرح کسب و کار یک سند پویا است. طرح باید پیوسته به روز آمده و ویرایش شود و تا آنجا که امکان دارد موقعیت‌های جدید را منعکس سازد. همه شرکت‌ها باید طرح کسب و کار سه ساله سیال داشته باشند و اهداف مالی و توسعه‌ای باید بر یک مبنای مستمر برای هر سال مشخص شوند. هیچ راهی برای گریز از طرح کسب و کار وجود ندارد شرکت شما باید طرح کسب و کار داشته باشد. بدون توجه به اینکه شما یک شرکت کوچک خواربار یا شرکت نسبتاً بزرگی که تجهیزات پیشرفته پزشکی می‌سازد را اداره می‌کنید یا اینکه مالک یک شرکت تعاونی بزرگ چند میلیونی دارای شرکت‌های وابسته هستید، باید طرح کسب و کار داشته باشید.

–       بنابراین:

–        طرح کسب و کار فعالیت‌های تجاری را توصیف می‌کند.

–        طرح کسب و کار سهامداران شرکت را نسبت به صحت نگرش تجاری شما متقاعد می‌سازد.

–        طرح تجاری همزمان با تغییر فعالیت‌های تجاری شرکت تغییر می‌کند.

 

چگونه یک طرح تجاری بنویسیم

چنانچه در نظر دارید کسب‌وکاری را شروع کنید و یا آنرا توسعه دهید، نیاز به یک طرح تجاری یا طرح توجیحی یا طرح کسب‌وکار (‌Business Plan) دارید. طرح شما فراهم‌کننده نقشه راه برای دستیابی به موفقیتی است که در ذهن دارید. طرح شما پاسخگوی سوالات مربوط به کسب‌وکارتان است بنابراین اگر یا امّایی نباید در میان باشد و چیزی که می‌نویسید شرکت شما را به مقصد مورد نظرتان هدایت می‌کند.

طرح تجاری شما، اساساً پاسخهای شما به فهرست جامعی از سوالات مربوط به کسب‌وکار شماست. اولین و مهمترین سوال این است: چه آینده‌ای برای کسب‌وکارتان در نظر گرفتید و می‌خواهید به کجا برسید؟ به عبارت دیگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در سه یا پنج یا حتی ده سال آینده چگونه به نظر برسد؟ چه سطحی از سود یا درآمد در آن زمان خواهید داشت؟ چه تعداد پرسنل خواهید داشت؟ چه تعداد شعبه خواهید داشت؟ و نظایر این سوالات.

به همین ترتیب، طرح تجاری شما باید پاسخ این سوالات را برای دوره زمانی کوتاه بویژه برای دوره یکساله در خود داشته باشد و این پاسخها هدف کسب‌وکار شما برای سال جاری است و کارهایی که باید انجام دهید تا به هدف تعیین شده برسید و سال موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

پاسخ به این سوالات اساسی، مستلزم پاسخ به سوالاتی است که مربوط هر بخش از کسب‌وکارتان می‌شود و به شرح ذیل است:

۱ . تحلیل شرکت: چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید یا در آینده ارائه خواهید داد؟

۲ . تحلیل صنعت: بازارِ هدف شما چقدر وسیع است و چگونه تغییر می‌کند؟ چه روندی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و آیا این روندها تاثیر خوب و مثبتی بر موفقیت آینده شما دارد؟

۳ . تحلیل رقابتی: رقبای شما کیستند و نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟

۴ . تحلیل مشتری: مشتریان شما از چه طیفی هستند؟ درصد جمعیتی آنها چگونه است؟ نیازهای آنها چیست؟

۵ . طرح بازاریابی: چگونه مشتریانِ هدف را پیدا و با آنها ارتباط برقرار خواهید کرد؟ از چه روش تبلیغاتی و شیوه‌های بازاریابی استفاده خواهید کرد؟ چگونه محصولات یا خدمات خود را قیمت‌گذاری خواهید کرد؟

۶ . طرح مدیریتی: تیم کنونی شما شامل چه کسانی است و برای اجرایی کردن فرصتِ پیش رو چه افراد کلیدی را باید استخدام کنید؟ آیا هیئتی از مشاوران تشکیل می‌دهید یا از مدیران؟ و اگر اینطور باشد دنبال چگونه اشخاصی می‌گردید؟

۷ . طرح اجرایی: طرح اجرایی شما چیست؟ چه نقاط عطفی را باید ایجاد کنید تا خود را از جایگاه فعلی به جایگاه بالاتری که در یک سال آینده مد نظرتان است برسانید؟ و نیز در پنج سال آینده؟

 

۸ . طرح مالی: چه مقدار سرمایه‌گذاری از جانب دیگران برای تشکیل شرکت خود نیاز دارید؟ در چه زمینه‌هایی این سرمایه را هزینه خواهید کرد؟ سود و درآمد خود را برای یک تا پنج سال آینده چه مقدار پیش‌بینی می‌کنید؟ چه داراییهایی را باید در مالکیت خود بگیرید؟

با پاسخ به سوالات کلیدی مربوط به این ۸ بخش یک طرح تجاری در واقع به خودتان کمک می‌کنید تا اهداف تجاری خود را فرمول‌بندی کنید. این پاسخها همچنین به شما کمک می‌کند برای مهمترین سوالی که باید در خلاصه طرح خود بنویسید جواب داشته باشید، و این سوال این است: آیا کسب‌وکار شما دارای شرایط منحصر بفردی برای موفقیت است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسب‌وکار شما ممکن است قابلیت منحصر بفردی برای موفقیت داشته باشد. برای مثال، این دلیل می‌تواند کیفیت و قدرت تیم مدیریتی شما باشد. یا تکنولوژی منحصر بفرد بکار رفته در محصولات یا خدمات شما باشد و یا شریکهای تجاری که در آینده برمی‌گزینید باشد. اما نکته مهم این است که اگر قابلیت منحصر بفردی ندارید، رقبای شما براحتی مشتریان و سهم بازار شما را می‌قاپند.

بنابراین اگر در این فکر هستید که چگونه یک طرح تجاری بنویسید، بنشینید و شروع به پاسخگویی به سوالات بالا بنمایید. این قسمت باید با تفکر فراوان و با چارچوب محکم بنا شود. مطمئناً اگر قصد دارید دیگران این طرح را بخوانند و در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کنند، طرح شما باید براحتی خوانده شود و دارای ساختار زیبا و مناسب باشد. با اینحال محتوا ، استراتژی و دلایل موفقیت طرح شماست که سرمایه‌گذار را مجذوب و علاقه‌مند کرده و شریک شما در کسب‌وکار پررونق‌تان خواهد شد!

درباره‌ی پرهام پارسا

.:: شما به دنیا آمده اید که کسی باشید که خود، خودتان را طراحی میکنید ::.اگر بارها و بارها وبارها شکست خوردید، دست رد به سینه تان زدند، اگر گفتند “روی من حساب کن” و دیگه از آنها خبری نشد؛ هرگز به خودتان نگویید این پایان کار است. به خودتان بگویید هنوز تمام نشده، آنقدر ادامه میدهم تا زمانی که پیروز شوم

Check Also

فروشگاه فایلهای دانلودی

کسب درامد از سیستم همکاری در فروش فایل

کسب درامد از سیستم همکاری در فروش فایل معرفی سایت های کسب درامد از روش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Security Code(کد امنیتی): *