۱۳۹۶/۰۴/۰۶ ۶:۱۹:۴۳ قبل از ظهر
خانه >> پایگاه آموزش >> مبانی تفکر استراتژیک


مدرن بیندیش...!
مدرن بیندیش...!

مبانی تفکر استراتژیک

مبانی تفکر استراتژیک

مدرن بیندیش...!
مدرن بیندیش…!

همیشه به این موضوع فکر کرده‌اید و دلتان خواسته است که استراتژیک فکر کنید، اما معنای تفکر استراتژیک چیست؟
در این جلسه مروری بر مبانی و جنبه‌های کلیدی تفکر استراتژیک خواهیم داشت، این که چه معنایی دارد، چرا مهم است، چه کسی باید تفکر استراتژیک داشته باشد و چه چیزی فردی را که استراتژیک فکر می‌کند از افراد دیگر متمایز می‌کند و چه گام‌هایی باید برای تفکر استراتژیک برداریم.

تفکر استراتژیک چیست؟

تفکر استراتژیک به تحلیل فرصت‌ها و مشکلات از نگاهی جامع می‌پردازد و پیامدهای احتمالی کارهای شما را بر دیگران مدنظر قرار می‌دهد. متفکران استراتژیست تصویر آینده را ترسیم می‌کنند و رویکردی عمل گرا به چالش‌ها و مسایل روزمره دارند. آنان این کار را طی فرایندی مستمر انجام می‌دهند و آن را یک اقدام نمی‌دانند.

شما مثل سایر انسان‌های موفق پیوسته با موقعیت‌های دشوار، مشکلات و یا تصمیم‌های چالشی مواجه هستند. کار شما انجام بهتر کارها تا حد توان و با کمک اطلاعات در دسترس است. در دنیای ایده آل، شما به تمام اطلاعات مورد نیازتان برای غلبه بر چالش‌ها دسترسی دارید. اما بی تردید در دنیای واقعی تنها بخشی از اطلاعات در اختیار شماست و اطلاعات محدودی از نیروهای بیرون از حوزه نفوذ خود دارید.

تفکر استراتژیک به شما کمک می‌کند تا بر این محدودیت‌ها غلبه کنید. وقتی استراتژیک بیاندیشید، بر فراز کارهای روزمره قرار می‌گیرید و محیط بزرگ‌تری را که در آن فعالیت می‌کنید، در نظر خواهید داشت. شما فرضیه‌های نحوه انجام کارها را به چالش می‌کشید. اطلاعات پیچیده و مبهمی را جمع کرده و تحلیل می‌کنید. از نتایج حاصل از تحلیل‌ها، برای تعیین موضوع‌های اصلی و اقدام‌های مناسب بهره می‌برید.

تمام کارهای بالا با این دید دنبال می‌شوند که به بهترین نتایج ممکن برای موفقیت دست یابید و از فرصت‌های امروز استفاده کنید.

چرا تفکر استراتژیک مهم است؟

وقتی شما و دیگران تفکری استراتژیک داشته باشید، مزایای مهمی برایتان خواهد داشت.
• نگاهی در گروه شما حاکم می‌شود که به موفقیت شما کمک می‌کند.
• تصمیم‌های هوشمندانه بلندمدتی می‌گیرید که با تصمیم‌های دیگران همسو بوده و آن‌ها را تکمیل می‌کند.
• تعهد کارکنان را برای حمایت از تصمیم‌هایتان جلب خواهید کرد.
• عملکرد گروه خود را بهبوده داده و نتایج کسب و کار به حداکثر می‌رسد.
• فرهنگی را ترویج می‌کنید که در آن از تفکر ناب حمایت می‌شود و اقدام‌های استراتژیک تشویق می‌شوند.
تفکر استراتژیک برای شما مزایای شخصی و حرفه ای ارزشمندی نیز دارد. از جمله می‌توان به اعتماد و احترام همکاران، مدیران و افراد تحت سرپرست اشاره کرد.

چه کسی باید تفکر استراتژیک داشته باشد؟

در دنیای رقابتی و متغیر کسب و کارهای امروز، همه باید بدانند چطور استراتژیک فکر کنند. در چنین شرایطی است که سازمان می‌تواند از تمامی ظرفیت‌های خلاقیت و دانش نیروی کار خود استفاده کند.

تفکر استراتژیک وقتی موثر است که فردی یا گروهی دنبال شود. با تفکر استراتژیک در گروه‌های کاری، از نگاه سایر افراد درباره مسایل حیاتی و پیچیده آگاه می‌شوید، موضوعی که برای کسب و کارهای چالشی امروز بسیار مهم است. هر مدیری در سازمان، دید خاص خودش را از نحوه کار شرکت دارد. وقتی از همکاران خود بپرسید که ایشان چگونه با سایر افراد در سازمان تعامل دارند، درک شما از نحوه تاثیر کارهایتان بر شرکت، تقویت خواهد شد.

برای مثال، فرض کنید در واحد وصول درآمد کار می‌کنید و می‌خواهید سیستم صدور صورت حساب‌ها را اصلاح کنید، می‌دانید که گروه IT، مثل همه مدیرانی که صورت حساب‌ها را صادر می‌کنند، از کار شما متاثر می‌شوند. بنابراین تصمیم می‌گیرید از سایر افراد در سازمان درباره تغییر سیستم صورت حساب و تاثیری که بر آن‌ها دارد، سوال کنید. در گفتگو با افراد در واحد بازاریابی، متوجه می‌شوید که تغییر مورد نظر شما پیامدهای مهمی بر گروه طراحی بسته بندی خواهد داشت، چرا؟ تمام بسته بندی‌ها باید تغییر کنند تا بارکد بزرگ‌تری را در آن‌ها بتوان چاپ کرد.

با همکاری دیگران، دید وسیع تری از پیامدهای پیچیده تغییراتی که کوچک شمرده می‌شوند، پیدا خواهیم کرد. این دید وسیع تر به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌های استراتژیک تری بگیرید.

وجه تمایز متفکران استراتژیست چیست؟

افرادی که تفکر استراتژیک دارند، رفتارها، گرایش‌ها و مهارت‌های فکری خاصی دارند. برای مثال، اگر ویژگی‌های زیر را داشته باشید، در مسیر استراتژیست شدن پیش می‌روید.
• علاقمندی: شما به آنچه در واحد، شرکت، صنعت و محیط کسب و کار می‌گذرد، حساس هستید.
• انعطاف پذیری: وقتی لازم است، می‌توانید رویکردها و ایده‌های خود را تغییر بدهید.
• آینده نگری: همواره به این می‌اندیشید که گروه کاری شرکت شما در چند ماه یا چند سال آتی چه تغییراتی خواهد کرد. همواره بر فرصت‌هایی که در آینده ارزشمند خواهند بود، چشم دوخته‌اید، همچنین تهدیدهای آتی را رصد می‌کنید.
• مثبت اندیشی: چالش‌ها را فرصت می‌دانید و معتقدید موفقیت ممکن است.
• استقبال از تغییر: شما از ایده‌های جدید سرپرست‌ها، همکاران، کارکنان و سایر ذینفعان بیرونی مثل مشتری‌ها، تامین کنندگان و شرکای تجاری استقبال می‌کنید. همچنین به انتقادها واکنش منفی نشان نمی‌دهید.
• عمق بخشی: پیوسته دانش و تجربه خود را توسعه می‌دهید. بنابراین می‌توانید ارتباطات و الگوهای نامشهود میان حوزه‌های مختلف را درک کنید.

اگر پیوسته پیامد کارهایتان را بر افراد مختلف مثل افراد تحت سرپرستی، همکاران و مشتریان دنبال کنید، به تفکر استراتژیک دست می‌یابید. برای انجام این مهم، باید رفتارهای زیر را داشته باشید.
– عقاید دیگران را جویا شوید.
– فرضیه‌های خود را درباره شیوه انجام کارها به چالش بکشید.
– به آینده تمرکز کنید.
– عواملی را که بر عملکرد شرکت و گروه شما موثر هستند، شناسایی کنید و به بهبود آن‌ها فکر کنید.
– رقبا را رصد کنید.
– مشتری‌ها و انتظارهایشان را ارزیابی مجدد کنید.
– به دنبال آگاهی از پیشرفت‌هایی باشید که در گروه، شرکت یا صنعت شما رخ می‌دهد.
– با خواندن کتاب، نشریات، گزارش‌های صنعت، شرکت در سمینارها و گفتگو با متخصصان، پیوسته یاد بگیرید.

در نهایت، متفکران استراتژیست مهارت‌های تفکر خاصی را بروز می‌دهند که برخی از آن‌ها در زیر فهرست شده است:
* وضعیت را تحلیل می‌کنند و جنبه‌های مثبت و منفی و پیامدهای هر عملی را ارزیابی می‌کنند.
* ایده‌های مجرد را دنبال می‌کنند و قطعات پازل را کنار هم می‌گذارند تا تصویر کلی را به دست بیاورند.
* گزینه‌های متعددی را خلق می‌کنند. امکان‌های جدیدی را مطرح و رویکردهای نوینی را در کار ارائه می‌کنند.
* روابط علت و معلولی عناصر را درک می‌کنند. این سیستم می‌تواند گروه کاری، واحد سازمانی، شرکت یا پروژه و فرایند کاری باشد.

در استراتژی باید چیزهای دور را آنچنان ببینیم که گویی نزدیک هستند و چیزهای نزدیک را از فاصله بنگریم.

 

گام‌های تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک به دو مرحله تقسیم می‌شود که هر کدام نیز گام‌های خاص خود را دارد:

مرحله اول: تعیین موضوع‌های استراتژیک که خود دو مرحله است.

1. مشاهده تصویر کلان. درک محیط کسب و کاری که خود دو مرحله است.

2. تعیین اهداف استراتژیک. با تفکر استراتژیک تعیین کنید می‌خواهید به چه چیزی دست بیابید.

مرحله دوم: به کار گرفتن مهارت‌ها – که شامل پنج مرحله است.

3. تعیین روابط، الگوها و روندها. الگوهای وقایع به ظاهر نامرتبط و طبقه بندی اطلاعات برای کاهش تعداد مسائلی که باید به آن‌ها بپردازید.

4. خلاقیت. تعیین کارهای بدیل، به چالش کشیدن فرضیه‌ها و به دنبال اطلاعات جدید بودن.

5. تحلیل اطلاعات. طبقه بندی و اولویت بندی مهم‌ترین اطلاعات در هنگام تصمیم گیری، مدیریت پروژه، حل یک معضل و …

6. اولویت بندی کارها. تمرکز بر اهداف در حین پرداختن به تقاضاهای مختلف و انتخاب از میان اولویت‌ها.

7. انتخاب اقدام‌ها. شناسایی مزایا و معایب بالقوه یک ایده یا اقدام، انتخاب این که چه کاری باید انجام بدهید و چه کاری نباید انجام بدهید و ایجاد توازن میان اهداف و اقدام‌های بلند مدت و کوتاه مدت.

منبع :http://parsmba.com

درباره‌ی پرهام پارسا

.:: شما به دنیا آمده اید که کسی باشید که خود، خودتان را طراحی میکنید ::.اگر بارها و بارها وبارها شکست خوردید، دست رد به سینه تان زدند، اگر گفتند “روی من حساب کن” و دیگه از آنها خبری نشد؛ هرگز به خودتان نگویید این پایان کار است. به خودتان بگویید هنوز تمام نشده، آنقدر ادامه میدهم تا زمانی که پیروز شوم

Check Also

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی مهمترین ویژگی سبد اختصاصی تشکیل سبد متناسب با ویژگی های خاص هر سرمایه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Security Code(کد امنیتی): *