۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۸:۱۶:۵۶ قبل از ظهر
خانه >> پایگاه اخبار >> ۵ درس مفید از جام جهانی برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها


۵ درس مفید از جام جهانی برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها

این روز ها همه چشم ها خیره به جام جهانی است، بزرگترین رویداد ورزشی دنیا. جالب است بدانید به لطف رسانه های اجتماعی و فناوری های دیجیتال، قبل از آنکه حتی یک بازی در جام جهانی انجام شود، بیش از ۱۴۰ میلیون جستجوی مرتبط در گوگل انجام شده بود!

طرفداران جام جهانی، دیگر محصور در تجربه بازیها در جامعه خود نیستند، بلکه با دسترسی به شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر واکنش هایشان را بی درنگ به اشتراک می گذارند. آن ها با به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبای ورزشی در فیسبوک به ابراز حمایت از سایر هواداران در مقیاسی جهانی می پردازند.

اینکه جام جهانی توانسته به بهترین شکل ممکن رسانه ها را به سمت حمایت از مخاطبان تکنیکی تر هدایت کند می تواند درس مهمی به کارآفرینان بیاموزد.

از بین رفتن مرزهای جغرافیایی به کمک اطلاعات، موجب نزدیکتر شدن فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، تبلیغات چی ها، تیم ها و هواداران به یکدیگر شده که این امر خود، فرصتهای بزرگی را برای شرکتهای خرد و کلان بهمراه دارد.

جهانی شدن، جامعه هواداران فیفا و کارآفرینان را تحت تاثیر قرار داده، استعدادهای فوتبال از سراسر جهان گرد هم می آیند و بر سر جام جهانی با هم به رقابت می پردازند.

به همین سیاق، کارآفرینان نیز به لطف شبکه های اجتماعی، سرمایه گذاری های خطر پذیر و تکنولوژی از مرزهای جغرافیایی گذشته است و کارآفرینانی که با ایده های استارتاپی برنده دارند از گوشه و کنار کشورهای کوچک و بزرگ در حال ظهور کردن هستند.

در این نوشته ۵ درسی که جام جهانی به ما می آموزد تا به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم، آورده شده است:

۱. تغییر را بپذیرید.

فیفا امسال رسانه های دیجیتال و فناوری های جدیدی را به خدمت گرفت تا این رویداد ورزشی را بیشتر معرفی کند و انتظارات مردم را بالاتر ببرد. در مقایسه با دو جام جهانی پیشین (۲۰۰۶ و ۲۰۱۰)، استفاده از موبایل بعنوان ابزار ارتباطی اصلی، در میان نسل «موبایل – اولی ها» توسعه چشمگیری یافته است.

انطباق جام جهانی با تکنولوژی جدید و گرایش مصرف کنندگان، می تواند الگوی خوبی برای برای کارآفرینان باشد که باید تلاش کنند به طور مداوم رفتار مشتری را درک کنند تا تاثیر گذار بمانند. استارتاپ ها باید آمادگی انطباق محصول، خدمت یا کل نقشه کسب و کارشان را با گرایشات مشتریان و بازار داشته باشند.

۲. از محتوای جالب استفاده کنید.

مطالب و محتوای جالب توجهی از جام جهانی، و همچنین تبلیغات دهندگان در رسانه ها ارائه شده و می شود. رویه ای از محتوای تصویری گیرا که تعلقات عاطفی هیجانی عمیق افراد به رویداد، تیم و … را هدف قرار می دهد. افکار و ایده هایی که گسترش می یابند از جنس هیجان هستند و تنها شرکت هایی به قلب افراد راه می یابند می توانند به جیب او هم راه پیدا کنند!

سعی کنید بفهمید مشتریان شما از چه کانالهایی کسب اطلاعات می کنند. مشخص کنید اپلیکیشن شما چه نیازی را از آن ها رفع می کند و استراتژی تولید محتوای شرکتتان را بر آن استوار کنید.

۳. جامعه سازی کنید.

طرفداران فوتبال از پرشورترین طرفداران ورزشی در دنیا هستند که حتی پس از انتظار چهارساله بین هر دو رویداد، مشتاق تر و پر انرژی تر از همیشه به صحنه باز می گردند. به همین ترتیب، رسانه های اجتماعی شرکت های نوپا را قادر ساخته که گروه هایی از هواداران پر و پا قرص را گرد یک محصول یا سرویس خاص ایجاد کنند.

کارآفرینانی که بر روی سلایق و علاقه مندی های مشتریان تمرکز کنند می توانند حمایت اجتماعی طولانی مدتی را به دست آورند. این هواداران، می توانند مانند سوخت برای موتور رشد تعداد بیشتر اجتماعات آنلاین و آفلاین از مشتریان عمل کند.

۴. از اکوسیستم بعنوان اهرم استفاده کنید.

فیفا جامعه وسیع افرادی که مشتاق این ورزش هستند را می شناسد. به همین ترتیب، اسپانسرهایی نظیر Nike و کیا موتورز، جام جهانی را فرصتی می دانند تا به برند خود در ذهن هواداران فوتبال معنا بخشند.

کارآفرینان معمولا جامعه کوچک تری دارند اما به یاد داشته باشید که سایر عناصر این جامعه مثلا کسب و کارهای مکمل، رسانه ها، تحلیل گران، مشتریان رقبای شما، در اکوسیستم استارتاپی شما قرار دارند.

آنهایی که دیدگاه مشترکی با شما دارند را شناسایی کنید و با آنها همکاری خلاقانه و برد برد برقرار کنید تا با پشتیبانی از اکوسیستم، تاثیر خود را گسترش دهید.

۵. شبکه خود را گسترش دهید.

جام جهانی پدیده ای گسترده است که جامعه ای متکثر و پراکنده از هر قوم و ملتی را گرد هم می آورد. کارآفرینان غالبا خود را در احاطه افراد همفکر می یابند که این خود، فرصت های رشدی فرد را به بدلیل اتکا به این محدوده ی کوچک به خطر می اندازد. بهترین استارتاپ ها به دورتر از دور و بر خود نگاه می کنند و در می یابند چطور، کجا، چه وقت و چرا دیگران، شرکت آنها را ارزشمند می دانند.

گرچه همیشه آسان نیست اما سعی کنید خود را به جمع های ناآشنا وارد کنید و درباره محصولتان بازخورد واقعی بگیرید.

ممکن است هرگز در یک تیم فوتبال حرفه ای بازی نکنید چه برسد به اینکه به بازی های جام جهانی راه پیدا کنید. اما درس هایی که این رویداد را طی ۹۰ سال به مراسمی خیره کننده بدل کرده می تواند راهنمای رشد یک کارآفرین، افزایش اثرگذاری و موفقیت وی باشد.

All eyes are on the World Cup, the world’s biggest sporting event. Thanks to social technologies and digital media, the global soccer (or fútbol, depending on your location) community shared millions of pieces of content, including more than 140 million related Google searches, before a single match was played.

World Cup fans are no longer confined to experiencing the games within their direct community. Rather, this audience taps social platforms like Twitter to share real-time reactions, VSCO (full disclosure – VSCO is an Accel-backed company) to share beautiful images of the sport and Facebook to express patronage with other fans (and foes) on a global scale.

Entrepreneurs can learn a lot from how the World Cup has brilliantly navigated the evolving media landscape in support of a more technical audience. Soccer’s global governing association FIFA, advertisers, teams and fans are brought closer together as information transcends borders and demographics in real-time. That brings big opportunities for companies small and large.

Globalization has impacted the FIFA fan community and entrepreneurship at large. Soccer talent has long come from all corners of the world. Teams from dozens of countries compete at the World Cup. Similarly, entrepreneurship has broken through geographic boundaries, thanks to social media, venture capital investment and technology. Entrepreneurs with winning startup ideas are surfacing from nations big and small.

Here are five specific lessons that the World Cup can teach us about what it takes to be a successful entrepreneur.

۱٫ Embrace change. This year, FIFA integrated new digital media and technology to promote the event and increase anticipation. When compared to the last two World Cup events (2006 and 2010), mobile adoption has skyrocketed to become the primary means of communications for the “mobile-first” generation.

The World Cup’s adaptation to new technology and consumer trends is an example for entrepreneurs who must continually understand customer behaviors to remain relevant. Startups must be prepared to iterate a product, service or entire business roadmap based on new trends and customer trends.

۲٫ Utilize engaging content. We’ve seen outstanding content from the World Cup and its advertisers. A steady cadence of visual, engaging content that solicits deep emotional ties to the event and individual teams amplifies anticipation. Ideas that spread are emotional. Only companies that touch a person’s heart will touch a customer’s pocketbook.

If you haven’t already, watch the “Game before the Game” video from Beats, which solicits an emotional connection to the World Cup and the Beats brand.

Start by understanding which channels your customers acquire information. Develop content that appeals to their needs. Determine the real pain your widget solves and base your company’s content strategy on that, not what you think will work. Beats found a way to add value to the World Cup conversation through entertaining content, not the other way around.

۳٫ Build a community. Soccer fans are among the most passionate sporting enthusiasts in the world. They eagerly come back with more energy and enthusiasm than ever, even after waiting four years between World Cup events.

Similarly, social media enables young companies to build devout communities through a shared passion around a product or service. Entrepreneurs who focus on individual customer desires will build a long-term social following. This following fuels the growth of passionate online and ‘offline’ customer communities.

۴٫ Leverage the ecosystem. FIFA recognizes the vast community of people who are passionate about the very sport its organization represents. Similarly, major sponsors like Nike and Kia Motors view the World Cup as an opportunity to position their brand in meaningful way to soccer fans worldwide.

Entrepreneurs typically have a much smaller community but keep in mind that other stakeholders – think complementary businesses, media, analysts, customers from your competitor – exist in your startup’s ecosystem. Identify those within your community who share your vision. Develop mutually beneficial and creative partnerships. Expand your influence by supporting your industry’s ecosystem.

۵٫ Expand your network. The World Cup is a global phenomenon linking a global community drawn from every nation and demographic. Entrepreneurs often find themselves surrounded by like-minded people. That often jeopardizes growth opportunities by leveraging a small eco-chamber. The best startups think outside of their direct surrounding, and understand how, where, when and why people value their company. While not always convenient, embrace an unfamiliar community and find a way to get true product feedback.

You may never make it to a World Cup game, let alone play for a professional soccer team, but the lessons that have made the event a global spectacle for nearly 90 years can help guide an entrepreneurs’ growth, influence and success.

درباره‌ی پرهام پارسا

.:: شما به دنیا آمده اید که کسی باشید که خود، خودتان را طراحی میکنید ::.اگر بارها و بارها وبارها شکست خوردید، دست رد به سینه تان زدند، اگر گفتند “روی من حساب کن” و دیگه از آنها خبری نشد؛ هرگز به خودتان نگویید این پایان کار است. به خودتان بگویید هنوز تمام نشده، آنقدر ادامه میدهم تا زمانی که پیروز شوم

Check Also

سوئي شيرو هوندا (Sōichirō Honda)

سوئي شيرو هوندا (Sōichirō Honda)

  1- مقدمه سوئي شيرو هوندا مؤسس شركت هوندا فرزند يك آهنگر و مكانيك ماهر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Security Code(کد امنیتی): *