۱۳۹۶/۰۸/۰۱ ۳:۴۸:۳۳ قبل از ظهر
خانه >> پایگاه اخبار >> اقتصادی و اجتماعی >> CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟


CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟
CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟

CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟

CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟

کانسلیم کوتاه شده یک روش درآمدزا در بازار سهام است که ویلیام اونیل آن را ابداع کرده است. انیل پایه گذار و رییس روزنامه ملی بازرگانی اینوسترز بیزنس دیلی می باشد . همچنین یک موسسه تحقیقاتی در امور تجاری را ، به نام شرکت ویلیام انیل و شرکا رهبری می کند .

 CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟
CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟

انیل بر پایه بررسی هایش روی بزرگترین و درآمد ساز ترین بازارهای سهام که از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۵ به طول انجامید ، یکسری ویژگی های مشترک آن بازارها را پیدا کرد.ویژگی های کلیدی که باید به آنها توجه کرد در سرواژه CANSLIMگنجانده شده اند.

  1. درآمد فصلی کنونی هر سهم
  2. رشد درآمد سالانه
  3. کالاهای جدید ، مدیریت جدید ، بیشینه های جدید
  4. سهام برجسته
  5. صنعت پیشرو
  6. نهاد پشتیبان
  7. جهت بازار

با اینکه کانسلیم یک ابزار تحلیل تکنیکال نیست ، اما این روش مفاهیم ارزشمند تکنیکال و بنیادی را با هم ترکیب می کند . انیل در کتابش به نام ” چگونه از بازار سهام درآمد زایی کنیم ” روش کانسلیم را توضیح داده است.

حال به تفسیر چکیده ای از هر هفت جزء روش کانسلیم می پردازیم:

۱- درآمد فصلی کنونی :

درآمدی که در یک فصل در ازای هر سهم به دست می آید ( EPS ) ، باید دست کم ۲۰% نسبت به همان فصل در سال پیش افزایش داشته باشد.

۲- رشد درآمد سالانه :

درآمد هر سهم طی ۵ سال ، باید هر سال دست کم به میزان ۱۵% افزایش یابد. ترجیحا ، EPS باید هر سال افزایش یابد ، اما اگر یک سال هم کاهش یافت ، در صورتی که دوباره بهبود بیابد و به یک قله جدید دست یابد نیز اشکالی ندارد.

۳- کالاهای جدید ، مدیریت جدید ، بیشینه های جدید :

افزایش ناگهان در نرخ سهام معمولا با ” چیز ” تازه همراه می باشد . این چیز جدید می تواند یک کالا یا خدماتی جدید ، یک رییس جدید ، یک فناوری جدید و یا حتی نرخ های بالای جدید سهام باشد.

یکی از دست یافته های عجیب انیل از این پژوهش ، با چیزی که بسیاری از سرمایه گذاران کار درستی می دانند ، در تناقض است . او به جای اینکه از اصل دیرینه بازار سهام که می گوید : ” در نرخ پایین بخرید و در نرخ بالاتر بفروشید ” ، پشتیبانی کند ، می گوید : ” در نرخ بالا بخرید و در نرخ بالاتر بفروشید ” . پژوهش انیل نشان می دهد که زمان مناسب برای خریدن یک سهم ، هنگامی است که نرخ ، پس از طی کردن یک دوره ۲ تا ۱۵ ماهه تثبیت نرخ ، به منطقه بیشینه جدیدی می رسد.

۴- سهام برجسته :

بیش از ۹۵% سهامی که در پژوهش انیل بر روی بزرگترین بازارهای سهام بررسی شدند ، کسانی که سود می برند کمتر از ۲۵ میلیون سهام برجسته داشتند. با به کار گیری اصول ساده عرضه و تقاضا ، با محدود کردن فشارهای سهام برجسته باعث می شوند که خط عرضه بالا برود و این منجر به افزایش نرخ می شود .

برای اینکه یک سهم ۴۰۰ میلیون سهام برجسته حرکت کند ، حجم بالایی از خرید ( تفاضا ) نیاز است. اما برای اینکه بازار تنها ۴ تا ۵ میلیون سهام برجسته حرکت کند ، کافی است که حجم خرید عادی ای داشته باشیم ( به ویژه اگر افرادی درون شرکت بخش زیادی از سهام را داشته باشند. )

۵- پیشرو : 

با اینکه برچسب “ تضمینی ” را نمی توان بر هیچ بازاری زد ، انیل پی برد که اگر افراد سهام یک کالای پیشرو را از یک صنعت پیشرو خریداری کند ، احتمال اینکه سرمایه گذاری سود دهی داشته باشد ، بیشتر خواهد بود .

او همچنین دریافت که سهام سود ده ، معمولا از بیشتر سهام بازار موفق ترند.

۶ – نهاد پشتیبان :

بزرگترین عامل عرضه و تقاضا خریداران رسمی نهادهای خریدار هستند. یم بازار سهام به نهادهای پشتیبان نیاز ندارد ، اما بی گمان این نهادها مهر تاییدی بر این بازارها هستند . بر پایه تجربه ، انیل به دنبال بازارهایی است که دست کم ۳ تا ۱۰ نهاد پشتیبان داشته باشند که پیشینه عملکردشان بالاتر از میانگین باشد.

از سویی اگر شمار پشتیبان های رسمی هم زیاد باشد ، می تواند مضر باشد . هنگامی که پشتیبان های بسیاری از یک بازار پشتیبانی می کنند ، ممکن است خیلی دیر شده باشد. اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد سهام برجسته را شرکت ها صاحب شوند ، شای دیگر چیزی برای شما نمانده باشد ، هنگامی که تعداد شرکت پشتیبان زیاد باشد ، اگر خبر بدی اعلام شود ، میزان فروش ها می تواند بسیار بالا برود.

از دید انیل بهترین زمان برای خرید یک سهم ، هنگامی است که تنها چند شرکت آن را کشف کرده اند ، اما هنگامی که آن بازار آنقدر معروف شد که در فهرست هر شرکت پشتیبانی قرار گرفت ، زمان خوبی برای خرید نمی باشد .

۷- جهت بازار:

این بخش ، مهمترین بخش روش کانسلیم است . اگر کل بازار رو به زوال برود ، حتی بهترین سهام هم می توانند ضرر ده باشند . تقریبا ۷۵ درصد سهام با کل بازار هم جهت هستند . یعنی اینکه شما می توانید سهامی را که همه شرایط دیگر را به طور کامل دارا هستند ، بخرید اما اگر نتوانید جهت کل بازار را تشخیص بدهید ، ممکن است که سهام شما بازده خوبی نداشته باشند.

 CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟
CANSLIM چیست و به چه معنی است ؟

نشانگرهایی برای مشخص کردن شرایط کلی بازار ساخته شده اند . انیل می گوید : ” یاد بگیرید که نرخ های بازار و نمودار حجم میانگین های بازار را درک کنید . اگر بتوانید این کار را بکنید ، از مسیر منحرف نخواهید شد . اگر نخواهید که با روند موجود در بازار بجنگید ، واقعا نیاز به چیز دیگری دارید . “

همچنین ببینید

فواید زیبایی و آرایشی نمک

فواید زیبایی و آرایشی نمک

در بدن ما، املاح و مواد مغذی زیادی وجود دارند. بسیاری از این املاح در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Security Code(کد امنیتی): *