حامد نوگیدری

وبلاگ

موفقیت 2 برابری با استراتژی های محتوا

سپتامبر 5, 2022 آموزش, وبلاگ
موفقیت 2 برابری با استراتژی های محتوا

موفقیت 2 برابری با استراتژی های محتوا به کمک شما می‌آیند تا بتوانید محتوای بهتری برای پرسونای خود تولید و سپس آن را از طریق کانال‌های مناسب، به بهترین شکل ممکن توزیع و ترویج کنید.

موفقیت 2 برابری با استراتژی های محتوا

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد

تولید محتوا مراحل مختلفی مانند انجام تحقیقات، ایجاد ایده‌های استراتژیک، توزیع و ترویج ایده‌ها و … را دربر می‌گیرد.

هدف اصلی تولید محتوا ایجاد مشتریان جدید و بازگشت مشتریان قبلی است.

در دنیای امروز، روزانه میلیون‌ها قطعه محتوا تولید و توزیع می‌شود. اگر مایلید محتوای شما بیشتر و بهتر دیده شود، نیاز دارید با برنامه‌ریزی و طبق تقویم محتوایی خود، محتوای عالی تولید کنید.

سپس این محتوا را به بهترین روش، توزیع و ترویج کنید و بعد از آن به بررسی نقاط ضعف و قوت محتوای خود میان مخاطبان بپردازید.

برای این منظور شما به انواع استراتژی های محتوا نیازمندید.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

برای آن که بتوانید یک استراتژی محتوای کاربردی و موفق تدوین کنید، باید مراحل چندگانه زیر را به ترتیب در نظر گرفته و به مرحله اجرا درآورید.

گام اول: هدف گذاری

مهم ترین مساله برای تدوین استراتژی تعیین هدف و یا اهداف برای خود است. در صورتی که شما دقیقا بدانید از کسب و کار خود چه می‌خواهید، می‌توانید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. درست برعکس اگر هدف شما دقیق و مشخص نباشد، شما هر روز یک کار متفاوت انجام خواهید داد که ممکن است با کارهای روزهای قبلتان کاملا متفاوت باشد. در این صورت مطمئن باشید روی موفقیت را هیچ گاه نخواهید دید!
هر کسب و کار، وبلاگ و شبکه اجتماعی می‌تواند اهداف مختلفی برای خود در نظر بگیرد. برای مثال:

  • ممکن است شما به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت خود باشید.
  • شاید بخواهید ترافیک و بازدید از سایت خود را بالا ببرید.
  • ممکن است بخواهید میزان مشارکت مخاطبان سایت خود را بالا ببرید.
  • شاید بخواهید نحوه استفاده از خدمات و محصولات خود را آموزش داده و یا ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد محصولات و خدمات خود را معرفی کنید.
  • ممکن است به دنبال برندینگ باشید.
  • همچنین شاید بخواهید از طریق سایت خود به درآمدزایی برسید.

گام دوم: بررسی وضعیت کسب و کار از نگاه خودتان

بعد از آن که هدف یا اهداف دقیق خود را برای کسب و کارتان مشخص کردید، باید ببینید الان دقیقا در کجا قرار دارید و چقدر با اهداف مورد نظرتان فاصله دارید. برای آن که بتوانید به دید درست و دقیقی از وضعیت کسب و کارتان برسید، به سوالات زیر به طور کامل پاسخ دهید. بهتر است پاسخ‌های خود را به طور مرتب روی کاغذ آورده تا بتوانید بعدا به طور جامع روی آن بحث کنید.

  • محتوای شما توسط چه افرادی نوشته می‌شود؟ آیا برای نگارش یک محتوا یک تیم متشکل از نویسنده، سئوکار، تدوینگر و غیره دارید و یا صفر تا صد کار را یک نفر انجام می‌دهد؟
  • درآمد سایت و کسب و کار شما از کجا است و پر فروش‌‌‌ترین و پردرآمدترین محصولات و خدمات شما چه چیزهایی هستند؟
  • نیاز بازار بیشتر به خود محصول است و یا باید روی بازاریابی و یا تبلیغات بیشتر کار کنید؟
  • آیا تیم فروش و بازاریابی شما به خوبی عمل می‌کند؟ چه پارامترهایی را برای فروش و معرفی در نظر می‌گیرند؟
  • مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند؟ مهم ترین کانال فروش شما چیست؟ آنلاین، حضوری و یا تلفنی؟
  • در حال حاضر چه فاکتورهایی برای نگارش محتوا رعایت می‌شود و موضوع اصلی محتواهای قرار داده شده در سایت چیست؟
  • تعداد کاربران جدیدی که در ماه‌های اخیر به شما پیوسته اند چند نفر بوده است؟
  • چه تعداد محتوای شما به اشتراک گذاشته شده است؟
  • میزان مشارکت مخاطبان با سایت و کسب و کار شما چقدر است؟
  • و غیره

بررسی این سوالات و جمع بندی آنها به شما کمک می‌کند بتوانید یک دید جامع و کامل نسبت به شرایط کنونی کسب و کار و سایت خود پیدا کرده و ببنید دقیقا با اهداف خود چقدر فاصله دارید.

گام سوم: بررسی وضعیت کنونی توسط ابزارهای تحلیل

بعد از آن که به سوال‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی خود پاسخ دادید، باید بتوانید سایت خود را به شکل تخصصی‌‌‌‌تر و اصولی‌تر بررسی کنید. شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کرده و فاکتورهای مختلفی مانند زمان سپری شده در سایت، نرخ پرش، سرعت بارگزاری، تعداد بازدیدهای صفحات مختلف سایت، موقعیت جغرافیایی مخاطبان و محدوده سنی آنها، تعداد و کیفیت بک لینک‌ها، اعتبار دامنه سایت و اطلاعات مفید دیگری را کسب کرده و از آنها برای تدوین استراتژی محتوا کمک بگیرید.

گام چهارم: کلمات کلیدی سایت خود را بررسی کنید

شما همچنین می‌توانید بفهمید که پربازدیدترین و ضعیف ترین کلمه کلیدی سایت شما چیست؟ با دانستن این مساله می‌توانید بدانید روی چه کلمات کلیدی باید تمرکز بیشتری کرده و روی آنها کار کنید.
شما می‌توانید با ابزارهای مختلف Keywordplanner، Kwfinder و ابزارهای دیگر کلمات کلیدی مناسب کسب و کارتان پیدا کرده و روی آنها کار کنید. شما می‌توانید سوالات و کلمات پر بازدیدی که جامعه هدف، در زمینه کاری شما جست و جو می‌کنند را پیدا کرده و آنها را در تدوین استراتژی محتوای خود بگنجانید.
همچنین شما باید به لحن و زبان محتوای خود متناسب با حوزه کاری خود توجه کنید. برای مثال اگر شما یک سایت و یا خدمات در حوزه زیبایی، ادبیات و یا نوجوانان دارید، زبان شما می‌تواند تا حدی خودمانی و گرم باشد. اما اگر حوزه کاری شما تخصصی و علمی است، لحن شما باید کمی جدی‌تر و متفاوت تر باشد. در این مرحله حتما به تناسب لحن محتوا و حوزه کاریتان نیز توجه داشته باشید.
نکته مهم دیگر آن که استراتژی محتوا تنها شامل محتوای متنی نمی‌شود، شما باید تمامی آنالیزها و بررسی‌های فوق را روی محتواهای مختلف سایت خود از فیلم و عکس و پادکست تا محتوای متنی اعمال کنید.

گام پنجم: بررسی رقبا

در این مرحله از تدوین استراتژی محتوا باید بتوانید رقبای خود را بررسی کرده و با علت‌های موفقیت و یا عدم موفقیت آنها آشنا شوید. انجام این کار نیز بسیار ساده است. کافی است کلمات کلیدی حوزه کاریتان را در موتورهای جست و جو سرچ کرده تا سایت‌های پر بازدیدی که در صدر نتایج جست و جو نمایش داده می‌شوند، ببینید. می‌توانید وارد سایت آنها شده، امکانات آنها را بینید، محتواهای آنها را بررسی کرده و علت‌های موفقیت آنها را بشناسید.
در این مرحله تنها به رقبای ایرانی خود اکتفا نکنید. شما می‌توانید وارد کلمات کلیدی مورد نظرتان را به زبان انگلیسی نیز جست و جو کرده و با نمونه‌های خارجی سایت‌های مشابه نیز آشنا شوید.

گام ششم: بررسی رفتار مشتری

تمامی اقدامات شما به عنوان صاحب یک سایت و یا کسب و کار، جلب رضایت مشتری و افزایش میزان فروش و همکاری است. هرچه سایت و خدمات شما خوب باشد، اما نتوانید تعداد مشتریان و مخاطبان خود را افزایش دهید، هدف اصلی شما برآورده نخواهد شد. برای آن که بتوانید تعداد مشتریان و مخاطبان خود را افزایش دهید، باید در استراتژی محتوای خود دقیقا بدانید مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند؟
شما می‌توانید از طریق پرسش نامه، ارسال ایمیل، نظر سنجی تلفنی و غیره متوجه شوید که نیازهای اصلی مخاطبان شما چیست؟ الگوهای رفتاری آنها چگونه است؟ ویژگی‌های شخصیتی آنها چگونه است و غیره؟ در صورتی که پاسخ به این نیازها را در تدوین استراتژی محتوای خود بگنجانید، می‌توانید خود را به موفقیت، بسیار نزدیک کنید.

گام هفتم: بررسی اطلاعات و برنامه ریزی

در گام آخر تدوین استراتژی محتوا باید تمامی اطلاعات کسب شده و اهداف مورد نظرتان را بررسی کرده و اطلاعات خام را به داده و دیتا تبدیل کنید. برای این برنامه ریزی حتما یک گروه متخصص تشکیل داده و سعی کنید تمامی جوانب و موارد را بسنجید.

انواع استراتژی محتوا

• تحقیقات کلمات کلیدی را نادیده نگیرید

کلمات کلیدی در هر مرحله از استراتژی تولید محتوای شما مهم و ضروری هستند. مطمئن شوید که از کلمات کلیدی درست و پرطرفدار استفاده می‌کنید.

از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی هم می‌توانید بهره ببرید.

• اهداف خود را به طور واضح مشخص کنید

تعیین اهداف به‌طور مشخص و دقیق، از مهم‌ترین بخش‌های تدوین سند استراتژی محتوا است. برای این کار می‌توانید از روش SMART استفاده کنید.

• طوفان فکری محتوایی

تیم خود را جمع کنید و از ایده‌های آن‌ها استفاده کنید. تمام ایده‌ها و موضوعاتی که فکر می‌کنید برای مخاطبتان جذاب خواهد بود را بنویسید.

برای این کار می‌توانید از سایت Answer The Public، برای یافتن موضوعاتی که مخاطبان در ذهن خود دارند استفاده کنید.

هنگامی که موضوعات فراوانی جمع‌آوری کردید، آن‌ها را وارد یک صفحه اکسل کنید و درباره هر موضوع شروع به تحقیق کنید.

• محتوای موجود خود را بررسی و تحلیل کنید

شما با بررسی و تحلیل محتوای منتشرشده خود می‌توانید به اطلاعات سودمندی دست پیدا کنید.

  • کدام محتوا عملکرد بهتری داشته است؟
  • عملکرد کدام محتوا ضعیف است؟
  • بهترین کانال‌های توزیع و ترویج محتوا کدام‌ها بوده‌اند؟

و …

این کار به شما کمک می‌کند انواع استراتژی محتوا خود را بهتر بچینید.

• یک تقویم محتوایی تنظیم کنید

یک تقویم محتوایی، برنامه تولید، توزیع و ترویج محتوای شما را به‌طور کامل و شفاف مشخص می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تری داشته باشید و به ثبات بهتری برسید.

برای ایجاد تقویم محتوایی می‌توانید از ابزار زیر استفاده کنید.

• وبلاگ خود را راه اندازی کنید

اگر هنوز وبلاگ خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، دراسرع‌وقت این کار را انجام دهید. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت به‌صورت ساده می‌توانید از ابزار مدیریت محتوا یا CMS مانند وردپرس و هاب اسپات استفاده کنید.

• محتوای شما باید غنی از کلمات کلیدی باشد

در پست‌های وبلاگ خود باید به مقدار کافی از کلمات کلیدی استفاده کنید. اما بیش از حد استفاده نکنید.

• ساختار محتوای خود را بهینه کنید

انسان دنیای مدرن وقت و حوصله خواندن متن‌های خیلی طولانی را ندارد. شما باید محتوای خود را طبق اصول بهینه کنید.

از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. از عناوین فرعی برای جداسازی بخش‌های نوشته خود استفاده کنید. همچنین از فضای سفید در طول متن خود بهره ببرید تا چشم مخاطب شما اذیت نشود.

• تیترهای جذاب، قلاب محتوای شما هستند

از یک تیتر واضح، صریح و جذاب استفاده کنید. شما با استفاده از تیتر می‌توانید کنجکاوی مخاطب خود را برانگیزید و او را ترغیب به خواندن مقاله کنید.

• از فرمت‌های جدید محتوایی استفاده کنید

استفاده از انواع قالب‌های محتوایی اعم از فیلم، پادکست، اینفوگرافیک و … می‌تواند در جذب بیشتر مخاطب به شما کمک کند.

انتخاب نهایی قالب‌های محتوایی، به مخاطب هدف، اهداف نهایی کسب‌وکار شما، اهداف بازاریابی و بودجه شما بستگی دارد.

• تصاویر چشم نواز، محتوای شما را جذاب تر می‌کنند

با قراردادن تصاویر مرتبط و باکیفیت، محتوای خود را غنی‌تر و ارزشمندتر کنید.

• محتوای شما باید شامل CTA باشد

قبل از انتشار پست در هر پلتفرمی، ابتدا مطمئن شوید که آن پست دارای دعوت به اقدام یا CTA، قانع‌کننده است.

• استفاده مجدد و بهینه سازی محتوای موجود

پست‌های وبلاگ خود را بعد از مدتی به‌روز کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب بداند که شما در کسب‌وکار خود به‌روز هستید و به شما اعتماد بیشتری کند.

• از قدرت محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC استفاده کنید

نظرات مشتریان و مخاطبان خود را در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کنید.

با این کار می‌توانید اعتماد مخاطبان را جلب کنید. جلب اعتماد یکی از اهداف نهایی و مهم استراتژی های تولید محتواست.

• از کانال‌های مناسب در زمان مناسب استفاده کنید

کلید اصلی توزیع کارآمد محتوا این است که آن را در کانال‌های مناسب به اشتراک بگذارید.

کانال‌هایی که موردعلاقه پرسونای شما هستند. یکی از مهم‌ترین مراحلی که در تعیین استراتژی تولید محتوا خود باید در نظر بگیرید انتخاب مناسب‌ترین کانال‌ها در هر مرحله از سفر خریدار شماست.

• از رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید

صرف‌نظر از اینکه شما چه خدمتی ارائه می‌دهید یا چه کسب‌وکاری دارید، مشتریان بالقوه شما از قبل در یک یا چند شبکه اجتماعی عضو هستند.

با تولید محتوای درست برای این شبکه‌ها و توزیع و ترویج آن، این مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

• ایمیل‌ها را نادیده نگیرید

ایمیل‌ها برای ایجاد رابطه شما با مخاطبانتان بسیار مفید هستند. کارکرد ایمیل در کسب‌وکار خود را نادیده نگیرید.

• از نظرسنجی‌های مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید

نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند خواسته‌های مخاطبان خود را شناسایی کنید و از آن‌ها برای تولید محتوای خود استفاده کنید.

• بر نظرات مخاطبان در وبلاگ خود نظارت داشته باشید

شما با خواندن نظرات مخاطبان خود در وبلاگ، می‌توانید مشکلات، نیازها و انتظارات آن‌ها را شناسایی کنید.

این اطلاعات در تدوین یا تغییر انواع استراتژی محتوا، برای شما بسیار سودمند هستند.

• به نظرات مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی خود گوش بسپارید

نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند به شما در تدوین هرچه بهتر استراتژی محتوا کمک کند. درضمن از قدرت هشتگ‌ها غافل نشوید.

• از ابزارهای تجزیه و تحلیل یا Analytics Tools استفاده کنید

برای آنکه درک عمیق‌تری از پرسونای خود داشته باشید، باید از ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید استراتژی های خود را کاملاً بر اساس پرسونای خود تنظیم کنید.

Taggs: